Peliohjelmointikerho, 8-12 v.

 

HUOM: Keväällä 2018 peliohjelmointikerhot järjestetään kahdessa kuuden kerhokerran jaksossa, joihin voi ilmoittautua koko kevääksi kerrallaan tai erikseen. Edistyneiden kerhossa opastetaan keväällä 2018 myös AppInventorilla ohjelmoivia, aloittelijoiden Android-kerhossa, -leirillä tai muualla perusteet oppineita.

Aloittelijat -- ilmoittautuminen aukeaa 11.12.2017 klo 7:00
Aika: torstaisin kello 16:30-18:30 
Alkukevät: 18.1.-1.3.2018 (6 kerhokertaa, ei hiihtolomalla 22.2.)
Loppukevät: 15.3.-26.4.2018 (6 kerhokertaa, ei pääsiäisviikolla 29.3.)
Hinta: yksi kuuden kerran jakso 72€, koko kevät 144€ (sis. ALV 24%)

Edistyneet -- ilmoittautuminen aukeaa 11.12.2017 klo 7:00
Aika: maanantaisin kello 16:30-18:30
Alkukevät: 15.1.-26.2.2018 (6 kerhokertaa, ei hiihtolomalla 19.2.)
Loppukevät: 12.3.-23.4.2018 (6 kerhokertaa, ei pääsiäismaanantaina 2.4.)
Hinta: yksi kuuden kerran jakso 72€, koko kevät 144€ (sis. ALV 24%)

 

Edellisen kauden kerholaisille lähetetään automaattisesti sähköpostia seuraavasta kerhojaksosta. Jos haluat erikseen varmistaa saavasi tiedon seuraavista kerhoista, eikä viesti Facebookissa tai Twitterissä tavoita sinua, laita sähköpostia osoitteeseen linkki-kerhot@cs.helsinki.fi.

Tämän linkin takana on kerhoilmoittautumisen perumiseen liittyviä tietoja.


Kuva yksinkertaisesta keräilypelistä, joka on tehty Scratchilla.

Aloittelijat:
Aloittelijoiden kerho on suunnattu vasta-alkajille sekä alkukevään aloittelijoiden kerhon osallistujille. Kerhossa tehdään pelejä pääsääntöisesti visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-ohjelmalla. Aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ei tarvitse olla, mutta hiiren ja näppäimistön käyttötaidoista on hyötyä. Kerhon osallistujat ovat tyypillisesti 8-13 -vuotiaita. 

 
 
Kuva haastavammasta purjehduspelistä Scratchilla.
 
 
 
 
 
 
Edistyneet:
Edistyneiden peliohjelmointikerho on suunnattu vain ohjelmointikokokemusta omaaville. Kokemuksella tarkoitamme, että osallistuja on jo ollut kerholaisena tai leiriläisenä Linkin toiminnassa, tai osallistuja on muussa yhteydessä jo oppinut ohjelmoinnin peruskäsitteet. Vähimmäisvaatimuksena on, että osallistuja osaa ohjelmoida ja ymmärtää keräilypelin toiminnan annetun ohjeen avulla. Kerhossa tehdään pelejä pääsääntöisesti visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-ohjelmalla ja syvennetään aiemmin alkanutta harrastusta. Kerhon osallistujat ovat tyypillisesti 8-13 -vuotiaita.
 

Kerhot järjestetään kello 16:30-18:30 Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen tiloissa, Kumpulassa, osoitteessa Gustaf Hällströmin katu 2b. Tässä kartta.

Opetuskielenä on suomi. Mukaan ei tarvitse omaa konetta. 
HUOM: peruutuksen sattuessa palautettavasta osallistumismaksusta pidätetään Lyyti-palvelun perimä käsittelymaksu.
 

Aloittelijoiden alustava ohjelma:

Linkit ohjeisiin ja mallipeleihin suuntaa-antavia; teko-ohjeita löytyy tältä sivulta.
Alkukevään alustava ohjelma:
vk 2: Rullaluistelupeli jääteemalla
vk 4: Labyrintti
vk 5: Labyrintti jatkuu
vk 6: Asteroidiajelu talvisella teemalla, demotilaisuus
 
Loppukevään alustava ohjelma:
vk 2: Pong
vk 3: Väistelypeli
vk 4: Asteroidipuolustus
vk 5: Sukeltelupeli (treenataan nostevoimaa)
vk 6: Pelien viimeistelyä, demotilaisuus
 

Edistyneiden alustava ohjelma:

Kerhon ohjelma on vielä suunnitteilla, ja riippuu osittain kerhoon ilmoittautuvien ohjelmointitaustasta; teko-ohjeita päivittyy kerhon edetessä tälle sivulle.
 

Ilmoittautuminen ohjelmointikerhoon alkaa 11.12.2017 klo 7:00. Ilmoittautumisaika kestää 28.1.2017 saakka, tai kunnes kerho on täynnä.