Kerhot

Jos haluat viestin seuraavan kauden kerhojen ilmoittautumisen alusta, laita pyyntö tästä osoitteeseen linkki-kerhot@cs.helsinki.fi. (Kerhossa aiemmalla kaudella olleiden vanhemmille laitamme tämän viestin automaattisesti.)


Linkin kerhoja järjestetään 6 viikon setteinä. Näitä mahtuu lukuvuoteen neljä:

Alkusyksy Loppusyksy Alkukevät Loppukevät

Kevään 2018 kerhoihin ilmoittautuminen aukeaa 11.12.2017 kello 07:00

Alla Linkin tämänhetkinen kerhovalikoima. Keväällä 2018 kokeilemme mahdollisuutta halutessaan ilmoittautua koko kevääksi kerhoon. Edelleen voi kuitenkin myös ilmoittautua vain esimerkiksi alkukevään tai loppukevään kerhoon, ja kerhoa voi myös tarvittaessa vaihtaa kesken lukukauden, jos päivä vain sopii ja kerhossa on vapaita paikkoja. Kerhojen kuvaukset alla sekä kerhosivuilla tarkentuvat vielä ennen kerhojen ilmoittautumisen alkamista. Jos mietit vielä sopivaa kerhoa tai haluat toivoa jotakin erityistä kerhoa Linkin valikoimaan, lähetä meille viestiä osoitteeseen linkki-kerhot@cs.helsinki.fi.

Peliohjelmointikerho aloittelijoille torstaisin on suunnattu juuri ohjelmointiharrastusta aloitteleville ja alkukevään aloittelijoiden kerhossa jo ohjelmointiin tutustuneille. Kerhossa tehdään pelejä pääsääntöisesti visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-ohjelmalla. Aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ei tarvitse olla, mutta hiiren ja näppäimistön käyttötaidoista on hyötyä. Lukutaito on kuitenkin kerhoon osallistumisen vaatimuksena, koska kerhossa käytetään osin paperisia, itsenäisesti luettavia ohjeita. Kerhon osallistujat ovat tyypillisesti 8-12 -vuotiaita.

Edistyneiden peliohjelmointikerho maanantaisin sopii jo kokemusta omaaville, noin 9-13-vuotiaille pelintekijöille. Kerhossa ohjelmoidaan pääosin MIT-yliopiston visuaalisen ohjelmoinnin Scratch- sekä AppInventor-työkaluilla, ja osallistujien tulisi jo osata Scratchin perusteet vähintään keräilypelin verran tai olla toteuttanut omia mobiilisovelluksia AppInventorilla. Kerhossa voi syventää esimerkiksi ohjelmointileirillä, -kerhossa, koodauspajassa tai koodiviikolla alkanutta harrastusta.

Android-kerho aloittelijoille maanantaisin soveltuu noin 9-15 -vuotiaille, englannin perusteet osaaville ohjelmoijille. Kerhossa käytetty AppInventor on Scratchin kaltainen visuaalisen ohjelmoinnin työkalu, jolla voi ohjelmoida omia sovelluksia Android-laitteille. Scratch-taustasta on siis kerhossa hyötyä, mutta varsinkin yläasteikäisille kerho sopii myös ensimmäiseksi ohjelmointikerhoksi. Android-ohjelmointia jo osaavat voivat ilmoittautua samoin maanantaisin pyörivään edistyneiden peliohjelmointikerhoon, jossa ohjelmoidaan itsenäisesti paperisia ohjeita seuraten.

Ohjelmointikerhossa keskiviikkoisin opitaan tekemään omia pieniä tietokoneohjelmia. Sisällöissä paino on pelien ohjelmoinnissa eri tekniikoin pääosin Java-ohjelmointikielellä, eli käskyt tietokoneelle pitää kirjoittaa jo itse käsin. Kerhossa tutustutaan myös oleellisiin matematiikan osa-alueisiin, kuten koordinaatistoon ja todennäköisyyslaskentaan. Tässä kerhossa aloittavilla tulisi olla vahva pohja esim. Scratchistä tai AppInventorista tai jo kokemusta tekstipohjaisella kielellä ohjelmoinnista. Kerhosta löytyy myös haastetta jo aiemmin ohjelmointikerhossa käyneille.

Robottiohjelmointikerho jatkaa keväällä 2018 keskiviikon ohjelmointikerhon yhteydessä, ja tarjoaa Javaa jo osaaville lisähaastetta. Kerhossa käytetään LEGO Mindstorms NXT-robotteja. Osallistujat suunnittelevat kerhossa omat robottinsa sekä ohjelmakoodinsa.

Algoritmikerho perjantaisin on tarkoitettu peruskoulun ja lukion oppilaille, jotka ovat kiinnostuneita ohjelmoinnista ja algoritmien suunnittelusta. Algoritmikerhossa pureudutaan matemaattisiin ongelmiin ja ratkaistaan niitä tietokoneohjelmia tekemällä.

Virtuaalikerho on nyt tauolla, mutta jatkaa taas keväällä 2018 uusin kujein. Vanhoja haasteita löytyy Scratchin Virtuaalikerho-studiosta ja Linkin YouTube-kanavalta. Myös Peliklinikan kautta voi saada apua pelinkehittelykysymyksiin vaikka heti.