Luonnontieteitä Scratchilla opettajille

Tarjoamme kesän 2016 alussa kolme Scratch-ohjelmointiin syvemmin perehtyvää oppituntia, sekä yhden niitä alustavan oppitunnin. Peleissä pohditaan geometriaa, painovoimaa, trigonometriaa ja listoja. Scratch on mm. peruskouluikäisille suunnattu visuaalinen ohjelmointikieli, joka toimii nettiselaimessa ja on myös ladattavissa ohjelmana.

Oppitunnit esitetään verkossa ja niiden katseluun tarvitsee vain verkkoselaimen (vanhoilla selaimilla voi olla huomattavia ongelmia). Ohjeet osallistumiseen lähetetään sähköpostitse osallistujille ennen oppituntien alkua.

Oppitunnit ovat ilmaisia ja niille voi osallistua ilmoittautumalla täällä. Samalla viikolla tarjolla myös AppInventor-oppitunteja.

Verkko-oppitunnit:

Oppitunnit pureutuvat syvemmin Scratchin käyttöön. Scratch-ohjelmointia aloittelevien kannattaa tutustua yhteen oppituntiin aiemmassa verkko-oppituntisarjassamme tai osallistua maanantain alustavalle oppitunnille. Alustavan oppitunnin jälkeen oppitunneilla ei esitellä Scratchin ohjelmointiympäristöä erikseen. Oppituntien aikana voi halutessaan ohjelmoida peliä samaan aikaan myös itse, jos näytöllä tai näytöillä on samaan aikaan tilaa sekä oppitunnin videolle että Scratchille.

Lisätietoja tarjoaa Linkin koordinaattori Jenna Tuominen (jenna.tuominen@cs.helsinki.fi) tai Linkki-resurssikeskus (linkki@cs.helsinki.fi).