Java-materiaali
Java on vahvasti tyypitetty tekstipohjainen ohjelmointikieli. Sillä voi tehdä hyvinkin monimutkaisia ohjelmia jo, mutta se vaatii ohjelmoijalta tarkkuutta pienten tyylinippelitietojen suhteen. Javalla voi tehdä graafisia ohjelmia.
Materiaali
Perusteista lähtevät ohjeet
-
Javan perusteet (erityisesti Scratchista jatkaville)
- Merkkijonojen tulostus ja lukeminen sekä ehdolliset lauseet (Tekstiseikkailu)
-
Silmukat ja metodit (Laskin)
-
Lisähaasteita kertaamiseen: ehtot, silmukat ja metodit
- Salasasanavahti -tehtävä kertaa Scannerin käyttöä, ehtoja ja silmukoita
- Halloween -tehtävä kertaa Scannerin käyttöä, ehtoja, silmukoita ja metodeja
-
Lisähaasteita kertaamiseen: ehtot, silmukat ja metodit
- Oliot, listat ja olioihin liittyviä extroja (Maatila)
-
Javan graafisen käyttöliittymän perusteet (Javan perusteet jo osaaville)
- Pieni kertaus Javan olioista (Oravapeli)
- Ikkunan ja nappuloiden luominen (Haltijapalvelu)
- Ikkunan komponenttien asettelu (Puutarhapeli 1/3)
- Viitteet ohjelmien sisällä (Puutarhapeli 2/3)
- Tiedostot ja äänet (Puutarhapeli 3/3)
- Puutarhapelin osa 4/3 harkinnassa, laita viestiä Jennalle, jos haluat lisätä puutarhaan uusia lajikkeitakin ohjelmoinnillisessa mielessä fiksusti
- Monimutkaisemmat viiteviidakot ja looginen peli (Sammakkopeli)
- Graafinen peli (Keräilypeli)